Než použijete webovou šablonu, zamyslete se

Nic proti webovým šablonám, ale měly by se používat s rozumem. Není totiž nic trapnějšího, než když se tvůrce webu ve snaze ušetřit snaží vecpat do připravených kolonek v šabloně něco, co by pasovalo k tématu zpracovávaného webu.

Proti šablonám brojím pravidelně. Ale ne tak proti šablonám samotným, jako spíše proti bezmyšlenkovému používání těchto věcí. Ano, ušetří práci na grafické stránce webu a jeho kódování. Odpadne placení designéra.

Sám šablony na několika projektech mám. Maxiorel.cz mi sice běží na nakódovaném designu na míru, Polzer.cz je na šabloně Metronic. I pár dalších projektů mám na šablonách z Themeforestu. Jenže používám takové šablony, ze kterých si člověk vybere různé komponenty a poskládá si web podle sebe.

Často však vidím pravý opak. Někdo si koupí šablonu, která má připravený slajder, tu kolonku na tohle, tu na onohle. A tvůrce webu se jí zcela bezmyšlenkovitě přizpůsobí, místo aby šablonu přizpůsobil potřebám webu.

Nedávno mě takto dostal jeden klučina, který si platil na Facebooku reklamní příspěvek s prezentací svých služeb webdesignéra. Pominu-li, že jeho web je zcela v tradici MioWebu (dlouhá nudle s ebookem) a kiršovin, což je hrůza samo o sobě, pak mě tam zaujal jeden prvek. Přesně takový, který ilustruje bezmyšlenkovité naplnění šablony.

Pán tam má tohle:

Vedle píše, že je expertem na MioWeb, který dokáže ohnout jeho šablonu. Pominu teď, že jako zákazník bych nikdy nechtěl nic „ohnutého“, ale řešení, které je mi ušité na míru. Přirovnejme to k ohnutým kalhotám z běžného prodeje a kalhotám na míru. Cenový rozdíl minimální, výsledek značně odlišný.

Mrkněte se na výše uvedený obrázek pořádně. Co vlastně pan webdesigner a ohýbač šablon říká? Že je dobrý v grafice, ale v návrhu uživatelského prožitku a ovládání, tedy v tom, co je na webu klíčové a ovlivní zákazníky webu, až tak dobrý není. A už vůbec mu to nejde v oblasti kódování.

Mně z toho vychází, že tedy asi „ohne“ šablonu, ať už to znamená cokoli, ale nebude to moc dobře nakódované, protože prostě má v tomto směru rezervy. Třeba ten web pak nebude moc dobře fungovat na telefonech. Nebo bude zlobit v některém z webových prohlížečů. Kdo ví. Alespoň je pán upřímný a zákazníky dopředu upozorní, co mají čekat.

Já si myslím, že pokud zákazník přemýšlí, chce za své peníze stoprocentní výsledek, nikoli tříčtvrteční.

Přitom ten ukazatel nevypadá zle, v šabloně měl jistě svoje místo. Ale na něco jiného. Například by se hodil na zobrazení výsledků financování nějaké kampaně. Nebo naplněnost přihlášek na nějaký kurz. Na výsledky recenze nějakého produktu. Určitě ne však na to, aby provozovatel webu ukazoval, že nabízí něco, v čem má značné rezervy.

A proto vážení, myslete prosím, než sáhnete pro nějakou šablonu.