Online podnikání bez SEO? Je to možné?

Většina mých přátel vůbec neví, co to SEO vlastně je. Když tedy přijde řeč na to, čím se živím, automaticky u nich spadnu do škatulky „ajťák“ nebo „ten, co dělá weby“. Čas od času se mě proto někdo zeptá, zda bych mu s jeho webovkami nepomohl a v těchto případech už nemám jinou možnost, než vše polopaticky vysvětlit.

Nedávno za mnou přišel kamarád Petr (elektrikář) a naše konverzace začala oblíbenou otázkou: „Tome, nepomohl by jsi mi s těmi webovkami?“ Domluvili jsme se, že mu pomůžu s návrhem webu, protože po letech v oboru mám zkušeností víc, než on, ale hlavní část naší diskuze spočívala v tom, zda se pro něj vyplatí či nevyplatí řešit SEO.

Podle mých zkušeností je samozřejmě online podnikání bez SEO možné. Existují i jiné kanály, jak potencionální zákazníky či zájemce o obor dostat na web. Můžete například offline sbírat e-maily a naplno se věnovat e-mail marketingu. Nebo pokud se k tomu váš obor hodí, tak vaše síly zhmotníte ve prospěch marketingu na sociálních sítích, který vám značku v online prostředí vybudovat pomůže také a možná mnohem lépe než SEO.

Myslím si ale, že podobný přístup není nejrozumnější. Návštěvnost plynoucí z vyhledávačů patří mezi velice kvalitní zdroje a je podle mě velkou chybou se jí nevěnovat nebo tyto návštěvníky úplně přehlížet.

Zkrátka. V závislosti na konkurenci a oboru je i u těch nejmenší webových prezentací dobré promyslet alespoň základy optimalizace pro vyhledávače. Pokud je obor tak úzce zaměřený, že téměř neexistuje konkurence, často bude stačit správné nastavení on-page faktorů SEO případně velice jemná strategie linkbuildingu a web bude dohledatelný ve vyhledávačích na konkrétní klíčová slova a long taily.

Můj kamarád Petr bydlí v malé vesničce na jihu Čech a v 90 % působí lokálně. V jeho případě tedy optimalizace pro vyhledávače rozhodně smysl má, ale pouze na klíčová slova, která mu mohou přivést reálné klienty.

Dnes žijeme v době, kdy se z marketingu na internetu stává komplexní obor a na SEO není správné nahlížet odděleně od ostatních forem online marketingu. Vždy by mělo být součástí širšího marketingového mixu, díky kterému webu zajistíte stabilní a cílenou návštěvnost. Vše se dnes rychle mění a spoléhat pouze na jeden kanál není nejbezpečnější řešení.

Pokud tedy váháte, jestli a kdy se SEO ve vašem podnikání vyplatí a kdy nikoliv zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami:

  • Je můj obor ve vyhledávačích hledaný natolik, aby se mi optimalizace vyplatila?
  • Jaká klíčová slova mi mohou přivádět relevantní návštěvnost
  • Jak velká je ve výsledcích vyhledávání konkurence. Mám šanci se ve výsledcích vyhledávání prosadit v době, které je pro mě přijatelná?

Petrův web je důkazem, že i pro malou stránku – lokální službu SEO vhodné je.

Existují, ale i příklady webových stránek, pro které se optimalizace pro vyhledávače nevyplatí:

  • Vaše téma nikdo nehledá, vhodné fráze lidé neznají nebo je zatím nehledají. Můžete například zavádět nový produkt, který zatím nikdo nezná.
  • Máte zabezpečené stránky pro širokou veřejnost. Například formou placeného či jinak unikátního obsahu. V tomto případě není třeba obsah optimalizovat pro vyhledávače. Příklad podobného obsahu, pro který není vhodná optimalizace pro vyhledávače, mohou být stránky, kde lidé stahují elektronické publikace zdarma za vyplnění e-mailu. Příklad podobného webu je tato stránka.
  • Existují weby, které mají pouze „jepičí“ život. Například představení určitého časově omezeného produktu nebo služby. Jsou to weby nebo stránky typu „za 30 dní otevíráme nový obchod“
  • Některé stránky mohou být celé postavené ve Flashi a potom (kvůli nedostatku textového obsahu) by se optimalizace webu nevyplatila a ani by nebyla možná. Příklad zajímavého webu, který není dostatečně optimalizován pro vyhledávače, protože je celý ve Flashi. Podobné projekty sice mohou mít alternativní HTML verzi, ale ne vždy se to vyplatí.

Vraťme se ale k základní otázce článku. Je online podnikání bez SEO možné? Já odpovídám ano, je, ale ve většině případů se zbytečně ochudíte o levný zdroj vysoce relevantní a kvalitní návštěvnosti.

Poznámka: autorem článku Petr Malec